Interne Aftaler

Her kan der stilles spørgsmål til reglerne, og ændringer eller tilføjelser kan offentliggøres.

Redaktør: Udvalg: Sidste Søndag

Interne Aftaler

Indlægaf Michael G. Nielsen » 20. jul 2010 10:35

Jeg kom lige i tanke om indbyrdes aftalte regler og vil gerne hører GM'ernes ide om dette.

Det er når spillere, uden om GM'er og scenariets regler, opstiller deres egne regler, som kun påvirker dem der er indforstået og har accepteret disse. kort sagt: Venne-aftaler.

Dette kan f.eks. være showkamp i form af spark på og slag med skjold (sikkerhedsregel), en aftale om at en kan bruge en magi der er lig dominate på den anden(En af elverne blev f.eks. mind-controlled til Krigslive 6), at en person kan forgiftes af en speciel gift drik, at et par ser bort fra reglen om massage som kærlig kontakt og istedet kysser(sikkerhedsregel) og så videre.

At man bryder sikkerhedsreglerne på eget ansvar er jo en ting og noget som er sket ganske tit og som arrangørerne aldrig har nævnt, så jeg antager at det er good to go. Men hvad med det andet? Det kunne jo, på den ene side, give nogle rigtig seje episoder, men, på den anden side, kan det jo... give en hel masse andre problemer.

Selv noget så harmløst som en gift drik lavet specifikt til en offgame villig modtager (der f.eks. har gemt en pose dræbersnegle på maven og efter indtagelse af drikke bruger en fråde-mund tablet, åbner posen og lader sig dø en smertefuld og meget ulækker død) vil risikere at give skaberen af drikken en vis form for magt over andre spillere fordi han har forårsaget en smertefuld død. Dette kan også risikere at blive betegnet som regelsnyd, men jeg tror ikke der står noget i reglerne om Interne Aftaler. Det kunne på den ene side være MEGA fedt, men på den anden side være MEGA nederen.

Hvad har arrangørne af meninger?
Michael G. Nielsen

Geografisk sted: København

Re: Interne Aftaler

Indlægaf Michael G. Nielsen » 20. jul 2010 11:07

Eller rettere: hvad er folks holdning til dette. Det er jo lidt raketvidenskab at finde ud af hvor den grå zone stopper og det bliver sort.

F.eks. har det at bryde sikkerhedsreglerne med spark og slag med skjold på en villig person jo OGSÅ en magt over andre spillere fordi der er risiko for at andre frygter at han gør det igen ved dem.

Hvis man antager at folk ved at det er en intern aftale kan jeg ikke se at de skal have et problem med enten brud på sikkerhedsregler eller gift-eksemplet.

Faktisk bør det med brud på sikkerhedsreglerne egentligt være værre hvis man ser det i forhold til at svage sjæle efteraber situationen.

Nå ja, det er vist ikke et spørgsmål længere, men en skizofren diskussion.
Michael G. Nielsen

Indlægaf Søren Hammer » 20. jul 2010 14:46

Personligt har jeg det sådan (Og det er cirka også samme princip vi har i Valkyrien) at reglerne som opstilles af arrangørene er guidelines for at folk ikke fucker op og smadre spillet, men så længe alle involverede at indforstået med reglerne, og det ikke påvirker dem som ikke er indforstået med reglerne, så kan man ændre dem som man vil - det hjælper til at improvisere rollespillet,og det kan jeg godt lide. Et eksempel på interne regler jeg selv bruger er når jeg modtager et slag i hovedet, eller et kraftigt hug i maven, at jeg så lader mig dø/besvime/falde, selvom jeg ville kunne klare 4 hug mere, og hovedet ikke gælder som hitzone. Der er jo ingen der skulle kunne brokke sig over det (I hvert fald ikke min modstander) og hvis der er en der laver det vilde charge mod en, og placere den store to-hånds hammer lige i brystet, så ville det jo se ret fesent ud at så urørt og grine af den store ork, i modsætning til at lade sig falde bagover og bliver liggende. - Det kan man sige er en ret harmløs form for interne regler, for det påvirker kun mit eget spil.

Men anyway, vi ser positivt på interne aftaler i Valkyrien, og fortæller også vores spillere at de regler vi opsætter kun er retningslinier der skal følges for at spillet ikke løber løbsk, men hvis de kan finde ud af det, må de godt bøje reglerne internt for at skabe mere spil.

Tror at de "svage sjæle" som bliver negativt påvirket af at se en anden bøje reglerne, er de samme som alligevel ikke følger reglerne, og skipper de lidt trælse ting (Som at RP ikke kommer tilbage af sig selv osv)

At bøje reglerne er jo lidt det samme npc'er og arrangører gør når de skaber plot. Så en grundlæggende regel er vel at man må alt, så længe at det er spilskabende og ikke ødelæggene for andre. (Og arrangører / gm / npc folk er så bare dem der har officiel tilladelse til at bøje reglerne for at skabe spil, og dem der kan sige stop til dem der fucker up)

Lige min tanke på emnet xP
Søren Hammer

Indlægaf Mogens Larsen » 20. jul 2010 20:07

Interessant debat.
Jeg har selv lavet en del "show-kampe" til forskellige rollespil. Et eksempel kunne være fra en spilgang i Valkyrien, hvor jeg var den ret så mægtige kaptajn for Vægterkorpset. Byen blev angrebet af 3 orker (som jeg alle kender off-game), og jeg og den ene af dem begynder en slags nævekamp, hvor udfaldet var bestemt på forhånd. Kampen involverede kast med hinanden, løft og et move, hvor jeg løftede orken op på skuldrene og ville slå ham mod et træ, men han sparkede til træet, og vi tumlede ind i en anden ork.
Kampen så vildt fed ud, men vi havde hverken brugt vores system til at bestemme, hvem der vinder en nævekamp, og det skabte en del spil bagefter. Mange fik også et nyt syn på min karakter, som førhen var kendt for bare at lade selve Vægterkorpset gøre hele arbejdet, mens han bare kommanderede dem rundt.

Jeg kan selvfølgelig godt se pointen i, at "svage sjæle" som bliver negativt påvirket, som Søren kalder det, kan bruge regelbøjningen til at blive fx mere frygtet. Det er selvfølgelig også træls hvis den interne regelbøjning (som jo oftest er for spillets skyld) har en indflydelse som gør, at spillere tror det må noget, som de ikke må. Fx kan spillere, der ser en kamp mellem to venner som aftalt skubber til hinandens skjolde, tro, at man godt må skubbe til skjolde. Det er jo langt fra sikkert, at de ved, at det er aftalt spil.

Måske kan man til briefing sige, at hvis man ser en regel blive bøjet, betyder det ikke, at man selv må*. Hvis man ser regelbøjning, og ved at det er regelbøjning, kan man jo tænke "Wow, det ser fedt ud. God idé! Hvordan mon de har aftalt og planlagt det?" eller man kan også tænke "Det der må man ikke ifølge reglerne!". Hvis man tænker det sidstnævnte, synes jeg man burde finde de personer, man så bøje reglerne, og spørge dem, om det var aftalt osv, så man er sikker på, at den ene ikke snyder.

Ved ikke hvor meget mening, det gav... Interessant debat, vil gerne høre flere meninger!
Mogens Larsen

Indlægaf Michael G. Nielsen » 21. jul 2010 07:05

Tror at de "svage sjæle" som bliver negativt påvirket af at se en anden bøje reglerne, er de samme som alligevel ikke følger reglerne, og skipper de lidt trælse ting (Som at RP ikke kommer tilbage af sig selv osv)

Jeg tror du har ret, Søren.

@Mogens: Lyder til at være en ganske sej episode. Jeg tror dog ikke at GM'erne behøver at sige noget til briefing. Der har jo ikke været komplikationer og deres arbejdsbyrde er stor nok i forvejen, så ingen grund til at tynge dem med flere arbejdsbyrder unødvnedigt.

Interne regler bliver dog benyttet til sidste søndag og det er ganske interessant at diskuttere om det er i orden.

F.eks. ville det vel ikke være i orden hvis en Shallyapræst påkaldte sig ildens vind og kastede en ildkugle på sin offgame villige kammerat?
1. Shallya præster er fredelige, så det går lidt imod baggrunden.
2. Det står udføreligt i reglerne at præster ikke kan lære trolddom. Så det er et klart regelbrud trods en aftale.
2a. Dog er det at skabe den før omtalte gift eller at bryde sikkerhedsreglerne ved showkamp også et klart regelbrud.

Så indtil videre kommer jeg frem til at man ved interne aftaler Ikke skal ødelægge spillet for andre.

Jeg har selvfølgelig tænkt mig at benytte mig af interne regler til at gøre noget crazy stuff på et tidspunkt, men sådan er det jo.

Personligt gad jeg også godt se Martin Wichmann (spiller vist Manaan præst på nuværende tidspunkt) bruge sine "voodoo dukker" på et par folk. Prøv at forestil dig hvis en Stirlands soldat (m. intern aftale self) forsøger at give ham nogle tæsk for sjov og at Wichmann derefter knækker personens arm så soldaten taber sit våben og derefter et ben så soldaten falder.

Det ville være sejt! Men et klart brud på reglerne. Det står ganske tydeligt at Manaan præster ikke har magi i Nebelheim.
Michael G. Nielsen

Indlægaf Morten Baagøe » 21. jul 2010 11:05

Mit problem med interne regler er når folk "snyder" sig til evner som de ikke har, og som andre har brugt lang tid på at kunne bruge f.eks. gift eller magi der har nogen indvirken på spillet, så overstående eksempel med gift, ville jeg nok ikke syntes var i orden uden det havde været forbi nogle GM'er først, der med ikke sagt at det ikke kunne lade sig gøre, der skal bare noget ordenlig begrundelse bag. Men magi som ikke har nogen indvirken på spillet f.eks. en ildmager der kan tænde et bål eller ligende magier er ikke et problem.
Airsoft arrangør
Morten Baagøe
Bestyrelsesmedlem

Indlægaf Michael G. Nielsen » 21. jul 2010 12:39

Hele ideen med Interne Aftaler er at de ikke skal forbi GM'erne. De er imellem spillerne.

Og du bliver nød til at definere 'indvirkning på spillet'. Fordi det er en god indvirkning på spillet at stege pølser over ild i forhold til at spise rå pølser.

Man kan ikke få evnen med snegle-drikken. Det kunne dog være fedt at se. Og hvad så hvis det er en one-shot opgave man er inde og spille. Jeg gider da ikke spille derude i et år hvis min eneste årsag til at jeg er derude skal være at snigmyrde en med en snegle drik som ingen alligevel kan sælge til mig og ingen kan lære mig op i. Så kunne man lave aftaler med andre spillere og købe den af en alkymist... men det er jo stadig helt klart snyd, for alle de andre alkymister kan jo aldrig få lov til at lave snegledrikken igennem Reglerne.

Ja ja, selvfølgelig vil det være god stil at spørge arrangørerne inden man bryder reglerne, men hvorfor så ikke med stunt kamp også? Det er jo i bund og grund er et meget større problem (Folk kan brække nakken vs. folk kan blive lidt mopsede).
Michael G. Nielsen

Indlægaf Michael G. Nielsen » 22. jul 2010 07:41

Og jeg kan selvfølgelig godt se at der er en forskel på en gift drik og en showkamp. Men det er bare svært at se hvor grænsen går eller hvad der er forskelligt for de to ting.
Michael G. Nielsen

Indlægaf Morten Baagøe » 24. jul 2010 10:41

Jeg synetes ellers jeg har gjort min pointe meget klar. men her goes

Hvis din "aftele" giver dig en fordel som andre spillere skal bruge tid og XP på, mener jeg at det ikke er tilladt medmindre en GM har sagt god. hvad skulle ellers stoppe alle spillere i pludselig at havde gift drikke eller ligende.

forstå mig ret hvis der er nogen der kommer med den ide om snegle drikke ville jeg nok få julelys i øjnene og sige go for fanden. Men jeg vil vide det først.
Airsoft arrangør
Morten Baagøe
Bestyrelsesmedlem

Indlægaf Michael G. Nielsen » 26. jul 2010 21:01

Jeg vil nu mene at der er en væsentlig forskel på en drik der slår hvem som helst uden modstandsstyrke (gift 4) ihjel, i forhold til en der kun kan slå en ihjel der offgame har accepteret det.

Nå ja, det er meget svært at diskutere det her. Jo mere jeg tænker over det jo flere områder hvor man ignorere reglerne kan jeg se (og at det er helt i orden).

Hvad hvis man f.eks. med en god grund snitter struben på ens sprællevende fange og derefter lader ham bløde ud. Den er jo lidt i stil med evnen snigmord (men der skal offeret jo ikke ligge mærke til en, hvilket fangen jo nok gør). Den form for mord er også imod reglerne (der står man skal være på 0 HP inden man laver karakterdrab). Men i denne situation ville man jo være lidt kedelig hvis man ikke acceptere at man bliver drabt... trods at drabsmanden bryder reglerne.
Michael G. Nielsen

Tilbage til Regelspørgsmål