Guide: What to buy?

Forum for TRoA Airsoft, TRoAs afdeling for hardball.

Redaktører: Bestyrelsen, Udvalg: Tabletop, Udvalg: Airsoft, Udvalg: Pap

Guide: What to buy?

Indlægaf Daniel Kansberg » 7. jun 2011 21:57

Mange spørger mig tit, når jeg står i Dragons Lair, eller sidder i TRoA, hvad de skal købe.
Hvilket våben er bedst? Hvilken maske skal jeg have? Behøver jeg virkelig en pistol?

Jeg vil prøve at svare på nogle af de gængse spørgsmål, og komme med bud på hvad der kunne købes, med fordel :)

Først lidt generelt.

Elektriske Våben?
Den mest købte riffel i miljøet er Colt M4A1, eller noget der ligner. Det er den absolut mest købte riffel og mit indtryk er
at omkring 75% af alle våben i omløb er en M4 eller en klon heraf.
Det er der en god grund til. Dels er det den "De gode" bruger i den virkelige verden (M/95, M/96, M/10 og Amerikanernes M4, fx).
Men der er også lavet et hav af tilbehørs dele til våbnet. Og internt er det typisk den gearboks man går udfra i forbindelse med
udvikling, osv.

Der er rigtig mange producenter af det våben. Bare for at nævne nogen: Classic Army, G&G, G&P, King Arms, AIM, D-Boys og SRC.
Ikke alle disse er lige gode. Som udgangspunkt er det bedste af de mærker G&P. Det er i hvert fald hvad jeg altid har sværget til.
MANGE af de øvrige producenter er dog ikke ret langt efter, så man er ikke på røven, hvis man køber en anden.

Hvad så, hvis man vil have et andet våben? En AK fx, eller en MP5? Måske en G3, eller en M14 - ELLER HVAD MED EN SNAIJPER?!

Vi starter med AK. Det er jo det ultimative terrorist våben. Som the bad guys ejer :D Her er markedet knap så bredt. Et par mærker der er nævneværdige er imidlertid Classic Army, G&G, Cyma, LCT og Marui.
Kineserne (Cyma) er kommet rigtig godt med, i forbindelse med disse våben. De er rigtig billige, de fleste udført i træ og metal, og kvalitetsmæssigt er de godt med.
Der er dog ting man skal være opmærksom på, når man køber en AK. Tilbehørsrangen er ikke helt så stor. Det har været MEGET værre, men man skal ikke forvente multimontage, osv. Og slet ikke herhjemme. Men det er et fantastisk flot våben helt plain!

Andre våben der er værd at fremhæve er blandt andet G36C. Der er efterhånden nogle stykker på markedet, men Classic Army er stadig den bedste af de derude. Det er et lidt futuristisk looking våben, men der er MANGE tilbehørsmuligheder. Der er lidt forskellige her.
Magasinerne er dog en smule klodsede, og ikke bare sådan at have mange af. De har dog den funktion at de kan sidde sammen. Så du kan have dem allesammen sat på geværet, principielt.

Til alle elvåben skal man have et batteri. Og en lader.
LiPo batterier er fremme i tiden, og BESTEMT pengene værd!

Jeg har rodet lidt rundt på det danske interwebs, blandt de forhandlere der er, og har fremhævet nogle aktuelle, rigtig gode tilbud:

AIM M4 Startpakke - Kommer med plastikkrop, og en lidt gakket hop-up. Det interne fejler imidlertid ingenting :) Den kommer INKLUSIVE batteri

AK-47 startpakke - Den klassiske AK, med træ og metal. Kommer med batteri osv.

AKS-74U startpakke - En lidt mere kompakt riffel fra Kalashnikov serien. Kommer med batteri og lader, samt lidt kugler.

MAGPUL M&P 15 MOE pakke Kan desværre kun hotlinke til billedet, men den er pt til 3200, modsat normalprisen 4800. Du får lader, batteri og riffel med.

G36C Sportsline Pakke - Fin value for pengene. Den er udført i plastik, og er i den "lave" ende af budgettet, men bestemt et kig værd! Man får den med lader og batteri

Hvad så med masker?
JT Flex8
DYE i4
Empire E-vent

Det er tre rigtig gode masker. Og husk! Her på man aldrig spare!

Pistoler skriver jeg også lidt om, på et senere tidspunkt.
Og skriv meget gerne her i tråden hvad i vil vide noget om :)
Daniel Kansberg

Re: Guide: What to buy?

Indlægaf Dan Poulsen » 8. jun 2011 01:24

Hej Alle

Opdagede lige en lille fejl i det sidste link (den ville have login for at gå til linket), så her har I det lige hvor det er fikset :)

G36C Sportsline Pakke - Fin value for pengene. Den er udført i plastik, og er i den "lave" ende af budgettet, men bestemt et kig værd! Man får den med lader og batteri
Airsoft:
Ham med P90'eren
-------------------
Krater:
Den altid stille og mistænksomme "13".
Dan Poulsen

Indlægaf Mathias Alexander Ibsen » 29. jul 2011 05:27

Fyrer da lige mine spørgsmål herind så.

Mig og en kammerat overvejer at begynde til hardball, men vi har ikke den store erfaring med det. Vi har snakket om at øve i et frit terræn på landet, og så efter lidt tid begynde at tage til forskellige spil el. lign. Dog et par ting angående udstyr jeg personligt ikke er sikker på:

1) Beklædning - hvor tykt skal det være for at det ikke gør for ondt? Jeg ser ofte folk bare i t-shirts på billeder, og jeg vil da tro det kan gøre naller til tider?
2) Har kikket på dette våben, som også er i tråden overfor. Har hørt at plastik har lavere levetid end metal, så ville det være værd at bruge flere penge på et mere holdbart våben, eller er denne tilstrækkelig? Er ikke meget for Kalashnikov eller M4, kan ret godt lide G36C'eren. Men som hovedpunkt i dette spørgsmål - er dette våben solidt nok til at holde i længere tid?
3) Der bliver nævnt at man ikke skal spare på maskens kvalitet. Hvor meget er nødvendigt og hvad skal jeg kikke efter? Er denne maske tilstrækkelig?

Og så et par spørgsmål til TRoA Airsoft generelt, hvis nogen vil være så behjælpelig at besvare dem:

4) Har I nogle faste spildage el. lign., eller bliver der bare planlagt nogle "ind i mellem"? Jeg har set billeder fra den bane i Pandrup. Vil sådan set bare gerne vide hvor ofte der er nogle spilgange, for at kunne beslutte mig for hvor mange penge jeg har lyst til at bruge på det.
5) Hvad er deltagerprisen for TRoA's hardball events? Noget fast, eller skifter det?
6) I hvor høj en grad er 'rollespil' en del af det? Er der nogen historie bag de forskellige holds kamp, eller er det bare ren fight-for-fun?
7) Og hvordan fungerer hold osv.? Nogle faste, er der krav til påklædning?

Desuden så jeg gerne at Daniel Kansberg skrev det om pistoler færdigt, det kunne jeg godt bruge.

Alle tips eller gode råd til en nybegynder vil blive modtaget med glæde. ;)
- Martin Brink
Oberst af Krater Kompagniet
Mathias Alexander Ibsen

Geografisk sted: Vokslev/Sønderholm, Nordjylland

Indlægaf Nicolaj Yde Vittrup Jensen » 29. jul 2011 14:49

Hej Mathias.

For det første bør i vide, hvis i ikke allerede gør, at det er ulovligt at spille på ikke godkendte områder, og i kan blive straffet i henhold til våbenloven, hvilket gør nas på straffeattesten, bare så i er advaret ;)
Dog vil jeg jeg sige, med hensyn til træning så får i MEGET mere ud af at møde op til spil, istedet for at rende rundt 2 mand og træne. I får med det samme en ide om hvordan spillet fungere, og hvordan det egentligt bliver spillet, da dette kommer helt ned til hvilke spillere der er på banen, og man kan træne fordi man forventer én ting, men når man så står i det på banen, er der stor sandsynlighed for at det er noget helt andet man kommer op imod, så den bedste træning er klart bare at kaste sig ud i det, og tage det som det kommer.
P.S. I skal ikke føle i er noobs og ikke kan finde ud af noget første gang i er ude, selvom i måske endda aldrig har haft et våben i hænderne, folk er meget gode til at hjælpe nye på vej og give gode råd på banen, med hensyn til hvor der er god dækning og sådan. Så man lære lynhurtigt hvordan man klare sig bedst på banen, hvis man lytter lidt til de erfarenes råd omkring spillet :)
For at besvare dine spørgsmål:

1) Med hensyn til tøj er det meget individuelt, nogen mener det gør hyper nas at blive ramt, men det er ikke så slemt som man skulle tro. Og man skal heller ikke have for meget tøj på, så man ikke kan mærke man bliver ramt (dette er folk ikke tilfredse med). Personligt har jeg selv prøvet mange spil i lette shorts og en t-shirt, uden problemer. Ja, kuglerne napper lidt, men det er slet ikke så slemt som folk gør det til, især ikke med de regler der er sat op omkring tungrænser. Det er noget andet til andre end TRoA's arrangementer, hvor nogen ikke er så søde igen, men det er vi ;)

2) G36'eren er et helt fint start våben, startede selv med dette, og det kørte upåklageligt i lidt over et år, hvor jeg så solgte det videre for at skifte over til M4. Men lad være med at smide for mange penge lige med det samme. Denne sport kan løbe op i pris, og det er så træls at smide 7000kr for at finde ud af man ikke gider spille alligevel. Kom evt. med ud og lån en af vores låneskydere for at prøve det af :) Så kan man senere tænke på at investere i en ny skyder i metal hvis det er det man vil, eller bare opgradere. Hvilket du sagtens kan med en G36.

3) Masken du har kigget på er helt fin. Men som skrevet er det ikke et sted man skal spare, da masken er vigtigere end selve våbnet. Vil råde dig til at tage ind og prøve forskellige masker ved en forhandler, for du skal være sikker på det er en maske som sidder behageligt, da du nu engang skal rende rundt og svede i den under spil, hvor en maske som ikke sidder ordentligt kan ødelægge hele spillet.

4) Som det ser ud lige nu afholder vi én spilledag om måneden. Vi ved ikke på nuværende tidspunkt om dette bliver ændret til flere spilledage, og vi kan ikke sige om det sker overhovedet.

5) Som det ser ud lige nu er 100kr for ikke-medlemmer og gratis for medlemmer, medmindre der er arrangeret noget ekstra, som gør prisen per deltager bliver hævet lidt for at kunne betale for det evt. ekstra der skal være under spil.

6) Vi arbejder meget på at få en historie ind i spillet, for at det ikke bliver en hel dag med deathmatch, som kan blive ret kedeligt i længden. Dog vil der stadig være nogle enkelte deathmatch spil, for lige at løsne lidt op i folk. Men udover det, prøver vi at lave nogle lidt mere spændende spil, hvor man faktisk skal kunne klare opgaven for at vinde spillet.

7) Vi prøver så vidt muligt at sætte folk som har været der før, på dette samme hold som de var på de andre gange, simpelthen på grund af vi har denne gennemgående historie til vores spil, hvor vi så prøver at få folk på denne samme side. Vi tager dog hensyn til at nogle grupper af mennesker gerne vil være på samme hold, når de har deres egne hold hvor de går op i samme udrustning osv. Men der er ikke nogen krav til den enkeltes påklædning, så længe personen kan mærke de er ramt og det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt så er det fint.

Lynhurtig info om pistoler:
Pistoler er ikke et krav. Pistoler bliver for det meste brugt på korte afstande hvis éns riffel skyder for hårdt, og fjenden er inde for din sikkerhedsafstand. Som nybegynder er det ikke et krav, man skal tænke på det nok er omkring 1000kr ekstra, for et våben som for det meste bare sidder på en. Folk har det med at arrangere pistol-spil for at få dem luftet. Men hvis man ikke er med til dem, er det for det meste sjældent man får den brugt.
Hvis du vil kigge lidt på en pistol, er disse nogen du burde overveje, da det nu engang er dem som fungere bedst lige pt.
Marui 1911, Glock 17, Hicapa 5.1 og 4.3
KSC USP serien (skal være med det der hedder System 7)
Og hvis det skal være CO2, så KJ Works 1911
Dette er de mest populære pistoler for deres driftsikkerhed, selv i køligere vejr.

Håber denne lange smøre hjalp lidt på dine spørgsmål :D
Ansat ved Svitzer.
Medlem af TroA Airsoft udvalget.
Nicolaj Yde Vittrup Jensen

Geografisk sted: Aalborg Ø

Indlægaf Mathias Alexander Ibsen » 29. jul 2011 20:35

Ah, tak Nicolaj, det er fandme i orden det dér.

Da jeg snakkede om at øve mente jeg target practice i en lille skov på privat område(mit). Det er vel lovligt? Mest for at få fornemmelse for våbnene og have en idé om afstande, hvordan man skal sigte, hvor meget tøj vi skal have på for det ikke gør for ondt, etc. Ting der ikke er sjove at skulle lære første gang man tager til et spil. ;)

Historie i spillet - jeg syntes det ville være nice. Om ikke andet nogle 'objectives' eller lignende, er meget imponeret over MilSim's måde at gøre det på, ud fra deres hjemmeside - jeg skal nok ikke snakke når jeg ikke ved hvordan det foregår, men jeg kan da forestille mig at de fleste der kommer til Airsoft i TRoA også har erfaring med andre former for rollespil, og nok ikke ville være imod det.

Pistoler - jeg går ud fra dem du listede er gas?

Og så lige en ting jeg kom til at tænke på, hvordan virker skudkurven med softguns? Jeg har researchet nok til at vide at der er Hop-Up på visse våben så kuglerne får en mere realistisk bane, men er det overhovedet muligt at ramme over længere distancer(for eksempel med den G36C'er jeg linkede, hvis nogen har styr på den)? Så dette billede på Facebook fra TRoA, hvilket våben bruger ham gutten der står op? Ligner noget der duer over længere distancer.

Jeg takker for meget behjælpelig info :)
- Martin Brink
Mathias Alexander Ibsen

Indlægaf Nicolaj Yde Vittrup Jensen » 1. aug 2011 22:14

Jo kan godt passe i må lave målskydning når det er privat område, så længe i er sikre på at offentligheden ikke kan se jer og der ikke kommer kugler udenfor din grund.
Men med hensyn til hvor ondt det gør, så er det ikke så slemt som nogen går og siger. Det giver et prik og svier måske lidt, men er altså ikke så slemt overhovedet, der er jo regler netop for at det ikke skal skade folk at spille :D
Ja, da TROA er en rollespilsforening, så arbejder vi også på at få dette ind i spillet, hvilket nemlig gør det Milsim agtigt i spillestil.
Pistolerne er på gas ja, manuelle pistoler er svære at klare sig med, da stort set alle render rundt med elektriske våben.
HopUp giver kuglen back-spin, hvilket giver den en mere stabil, længere og præcis kuglebane, med hensyn til at ramme over længere distancer, så kommer det ned til hvad man gider ofre på sit våben. BA (Bolt Action aka manuelle rifler) som bliver brugt som finskytte rifler kan tage mål uden problemer på 60-70m uden problemer, hvis man gider ofre pengene på det. Personligt har jeg taget et kill på 42m med min gamle gas Glock 17, denne var der dog smidt nogle tusinde kroner i. Men et standard elektrisk våben kan som regel række ud på ca 20-30m alt efter løbslængde og våben.
Våben på billedet skulle vist være dette http://www.wgcshop.com/wgc2008/main/product_detail1.php?search_From=searchItem&item=ARES-AEG-14&search=searchItem&rs=%20fn%20&catid=&cat= efter hvad jeg kan se, er dog ikke sikker. Men ja et våben som dette er godt til længere afstande grundet det lange løb.
Ansat ved Svitzer.
Medlem af TroA Airsoft udvalget.
Nicolaj Yde Vittrup Jensen

Geografisk sted: Aalborg Ø

Indlægaf Mathias Alexander Ibsen » 8. aug 2011 02:39

Super fedt, tak skal du ha'. I kan godt regne med vi dukker op. :)
- Martin Brink
Mathias Alexander Ibsen

Tilbage til TRoA Airsoft