Cafévagter!

Generelt snak der ikke passer ind andre steder.

Redaktør: Bestyrelsen

Cafévagter!

Indlægaf Søren VB » 23. okt 2014 16:24

Før du går i gang med at læse min post, gå da venligst ind på dette link: http://www.youtube.com/watch?v=7rKpcsmxgOY. Spol frem til 3:03 og sæt videoen på pause. Skru volumen højt op. Godt, nu er du klar til at læse.

Jeg spiller i klubben et par gange om ugen. Begge mine hold er fyldt med nørder der elsker cola. Vi elsker også chips, chokolade, slik, cocio, plasticbestik og mange andre ting, som nørder ofte sætter pris på. Ting som vi ved findes nede i caféen, og når caféen ellers har åbent, smider begge hold 2-300 kr dernede. Nogle gange køber vi også en af de skinnende ting som ikke kan spises, bare fordi vi er excited over at være der! Der er efterhånden ved at være ret godt fyldt op med hold igen i klubben, og jeg gætter på at de andre hold også indeholder nørder der ikke kan rulle en terning ordentligt, uden en cola i den anden hånd, og de ville også lægge guld dernede, hvis de kunne.

Dog oplever vi ofte, at man ikke kan komme ind i caféen. De folk der har nøgler til den er flinke mennesker, men de har nogle gange travlt på deres egne hold, eller også er der ikke nogen af dem i klubben. Enkelte gange støder man også på nogen som mener de kun har en nøgle, så de kan lave café for deres eget hold, ("stealth-café", hvor folk pludseligt har cola, men ingen har annonceret at der åbnes - en niddingsdåd uden sidestykke!). Denne situation er, ihvertfald onsdag-torsdag, blevet så alvorlig at vi nu handler ind før vi tager i klubben, for vi regner simpelthen med at vi ikke kan komme i caféen.

Det er jo trist - ikke bare går vi glip af varer der er lidt billigere end Fakta, men klubben går også glip af en indtægt - noget i omegnen af 29.000, bare for de to hold jeg spiller på. "Jo jo Søren, men det er jo ikke ren indtjening, kun en lille procentdel af det er fortjeneste" - I know, men hvis klubben tjener bare usle 5%, så er det 1500 kr, bare på mine hold. Hvor meget er det så, hvis vi lægger alle de andre hold, som heller ikke kan komme i caféen, sammen? Det er da penge vi godt kunne bruge på noget spændende, tænker jeg.

Tryk "play" på youtube-siden jeg linkede til ovenfor, og læs videre.

Engang for længe siden, da jeg blev medlem, fandtes dette problem ikke. Dér fandtes folk hver eneste aften i klubben, der havde en nøgle til caféen. Ikke bare det, men de åbnede også caféen, for os allesammen, et par gange hver aften, og ikke én terning blev rullet nogen steder, uden at der stod en kold cola eller fem på bordet - stolt indkøbt i hvad vi allesammen vidste var Nordjyllands største aftager af Coca Cola (hvis man ikke medregnede butikskæder): TRoAs Café! Vi kaldte disse helte for "Café vagter" og vi tilbad dem som hedenske afguder. Døre blev åbnet for dem, der blev leflet og set op til dem, og til tider efterlod vi endda gaver og tegn på hengivenhed i deres lokaler.

Hvor er de blevet af? Kan vi få dem igen? Jeg syntes en café-nøgle bør komme med et ansvar, en hellig pligt - og måske et gode, hvis det er svært at finde frivillige. Jeg vil gerne bede bestyrelsen tage et kig på, om dette fantastiske, hæderkronede korps af frivillige ikke kan genoplives, så jeg kan udsætte mine spillere for grusomme prøvelser og gentagne skuffelser og nederlag, uden at blive hæs fordi jeg er så skrækkeligt, skrækkeligt tørstig.
Søren VB

Re: Cafévagter!

Indlægaf Martin Akto Kanstrup » 28. okt 2014 19:34

Jeg er enig, og det har været sådan i de sidste 3-4 år ihvertfald, at vi på vores hold ikke forventede at der blev åbnet café uden vi selv bad nogen om at gøre det (torsdage).

Og selvom vi konsekvent er gået i samlet flok til både Føtex og Rema, og på tilbagevejen blevet mødt med hadske blikke og kommentarer om "hvorfor støtter i ikke cafén?!?" Hvortil vi prompte har kunnet svare "fordi det ville være nyt hvis den blev åbnet idag!".

Vi har dog på vores hold gennem tiden haft 2 der har haft café-nøgler. jeg selv havde den som værende lokaleansvarlig en tid, dog uden nogensinde at blive oplært i caféen. Den anden har nøgle dertil fordi han som værende kasserer-suppleant, skal kunne tælle kassen op. I disse perioder har vi gladeligt stillet op og åbent caféen når vi er blevet spurgt, også selvom vi ikke stod på den famøse "café-vagt-plan" (Som ihvertfald var en ting dengang jeg havde nøgle.
Brugeravatar
Martin Akto Kanstrup

Re: Cafévagter!

Indlægaf Uffe V. Jensen » 30. okt 2014 17:57

Hvis debatten startes på Facebook, kommer der nok mere fokus :)

Jeg skal ikke kunne sige hvorfor folk der har haft cafe nøgler i 3-4 år ikke er blevet oplært i hvilke "pligter" der følger med at have en nøgle, men de sidste par år har forklaringen været at det er spildt arbejde, da alle jo alligevel skal læres op i det nye kassesystem. Det er så næsten 2 år siden, hvilket er under al kritik, men næsten fortjerner sin helt egen tråd (evt. punkt på GF).

Når det så er sagt er det mit indtryk at der aldrig har været flere nøgler til cafeen i omløb, så det kan undre at der ikke er nogen til at åbne hver aften, og det forholder sig desværre nok som det fremstilles at der åbnes på skæve tidspunkter, og kun for det enkelte hold.

Jeg ved at jeg har åbnet en cafe en enkelt gang en torsdag uden at kalde det højlydt ud, bl.a. til holdet i lokale 3, og det beklager jeg, men var, som jeg også sagde dengang, under indtryk af, at I havde handlet ind i cafeen.
Generelt synes jeg selv, at jeg er relativt flink til at sørge for at få åbnet, men jeg er kommer ikke i klubben så meget som førhen og jeg vil tro at mange af dem der er betroet nøgler, ikke længere bruger ligeså meget tid i klubben som førhen.
Samtidigt må jeg indrømme, at jeg er begyndt ikke at åbne cafeen med så høj en frekvens som jeg tidligere har gjort, da det virker som om at det forventes at det er det jeg skal bruge tiden på i klubben, eller i hvert fald er den man spørger først, det lige meget om der allerede er folk i stueetagen der kan åbne.

Der er også kommet en meget stor grad af lige gyldighed over "alt der har med cafe at gøre", idet at vare fra Coca-Cola sagtens kan stå udenfor cafeen i over en uge før (oftest mit eget hold) påtager sig at flytte det ind i cafeen, og det uanset at der åbnes tit og ofte af ellers ansvarlige mennesker i klubben, der nærmest skal kravle hen over stakkevis af sodavand for at komme ind og ud af cafeen, men det er åbenbart nemmere end at flytte varene ind.

jeg forstår godt at folk er trætte af ikke at kunne bruge cafeen, og klubben vil hjertens gerne have omsætningen i den mere og mere slukne cafekasse, men når der så endelig bliver åbnet er det rigtig trættende for den der åbner at det første der bliver sagt er: "hvorfor koster det ikke som i Netto? Der giver jeg kun 10 kr. for 2 liter" Det er enormt demotiverende for folks lyst til at åbne cafeen hvis man blot hagles ned med kritik af at det ikke er konkurrencedygtigt i forhold til supermarkedernes kampagne tilbud.

Konkret synes jeg at der skal gøres op med den måde cafeen fungere på nu, og først og fremmest at få det nye kassesystem være funktionelt, omdistribuere nøgler og få gang i en funktionel vagtplan igen - samtidigt med at der åbnes på mere eller mindre faste tidspunkter, således at den enkelte cafevagt ikke skal rende i tide og utide for at åbne. Jeg er sikker på at man på de enkelte aftener, nok kan finde en passende løsning i forhold til hvornår de enkelte hold starter.

Samtidigt synes jeg at der med rette kan rejses en kritik af bestyrelsen, idet der ikke er taget hånd nok omkring disse punkter, men jeg har også forståelse for at folk har fået andre prioriteter, men det skal alligevel nævnes for et få en berettigelse.
Med venlig hilsen
Uffe V. Jensen
Uffe V. Jensen

Tilbage til Generelt snak