Ang. Kasteknive

Her kan der stilles spørgsmål til reglerne, og ændringer eller tilføjelser kan offentliggøres.

Redaktør: Udvalg: Sidste Søndag

Ang. Kasteknive

Indlægaf Mathias Alexander Ibsen » 19. mar 2011 01:31

Grundbogen skrev:Kastevåben
Kastevåben har specielle regler. Hvis du har et eller flere RP og rustning på kroppen eller du har
et eller flere MRP er du immun overfor alle former for kastevåben. Således er kastevåben stort set
ubrugelige mod soldater, men de kan fint anvendes til at snigmyrde en intetanende købmand eller
måske en uvarsom troldmand.
Vi vil indstille til alle der bruger kastevåben om at øve brugen af dem. Det kan være svært at styre,
og ligesom med alle andre våben er det træls at ramme folk i skridt eller hoved.

Jeg har for nyligt valgt at vende tilbage til Live Rollespil for at spille en kriminel karakter, og blev lynhurtigt hooked på idéen om en adræt landevejsrøver eller spejder. Kasteknive på ryggen eller armen virkede som en cool, brugbar og passende idé til mit kostume, men da jeg læste ovenstående, mistede jeg fuldstændig lysten.

Hvorfor skal kasteknive være så ubrugelige? De eneste mål jeg kan angribe med dem, er fuldstændig ubeskyttede borgere - som oftest holder til i byen, ikke lige stedet at overfalde en købmand, vel?

Hvis en jæger har en tunika på samt benskinner, og jeg rammer ham i torso, så kan kniven altså ikke gå igennem hans tunika, på grund af hans benskinner? Jeg vil vædde en halvtredser på at en talentfuld og øvet knivkaster nemt kan høvle en kniv igennem en tyk lædervest.

Jeg foreslår ændring til følgende:
Kastevåben
Kastevåben har specielle regler. Disse kan ikke gennemtrænge metalrustninger, og er derfor et dårligt valg mod tungt pansrede soldater, da de ingen skade gør. De går igennem alle andre former for panser, herunder læderveste, slagkofter og almindelige kjortler eller tunikaer. Kasteknive gør samme skade som normale våben, og kan derfor også parerers med skjold - men i dette tilfælde også med genstande af metal. Dette betyder at du godt kan stoppe en kastekniv ved at parere med din arm, hvis denne er pansret med metal, eller den brede side af en sværdklinge. Hvis dit mål har, for eksempel, ben- og armskinner af metal, men kun en slagkofte på kroppen og du rammer hans torso, vil han altså tage 3 skade. Kasteknive ville ikke gøre nogen skade hvis han blev ramt på armene eller benene, hvor han har metalrustning.
Vi vil indstille til alle der bruger kastevåben om at øve brugen af dem. Det kan være svært at styre,
og ligesom med alle andre våben er det træls at ramme folk i skridt eller hoved.

Hvorfor ikke sådan her? Dette betyder at jeg som lyssky kan høvle en kniv i ryggen på den jæger i lædervest som stikker af fra mig, men at jeg intet kan gøre mod pansrede soldater(medmindre jeg kan ramme disse på steder hvor de ikke har metal, hvilket gør at jeg skal være meget god til at sigte). Jeg går ud fra dette var hensigten med denne regel i første omgang, at skabe balance mellem de forskellige afstandsangreb - magiske missiler som ikke kan blokeres, men kun et begrænset antal om dagen + en formular, bue og pil som tager tid at genlade + tungere at have med at gøre, og sidst krudtvåben som er meget dyre at tage i brug.

Jeg håber inderligt at denne regel kan blive ændret, så kasteknive rent faktisk har et potentiale som våben. Fordi lige pt., kan jeg ikke se noget, da nærmest alle(der er 'værd' at angribe) har en eller anden form for RP på sig. Og lad os være ærlige, en metalhjelm yder jo realistisk set ingen beskyttelse hvis jeg kan finde ud af at ramme i maven.

Mvh.
- Mathias A. Ibsen
- Martin Brink
Oberst af Krater Kompagniet
Mathias Alexander Ibsen

Geografisk sted: Vokslev/Sønderholm, Nordjylland

Re: Ang. Kasteknive

Indlægaf Ole Bo Risgaard Hansen » 19. mar 2011 10:16

Ole er enig med Mathias i dette. Eneste ulempe er at det gør kastevåben noget mere advanceret, og reglerne er ret komplicerede i forvejen.
Ole Bo Risgaard Hansen

Indlægaf Mathias Alexander Ibsen » 19. mar 2011 11:26

Ole Bo Risgaard Hansen skrev:Ole er enig med Mathias i dette. Eneste ulempe er at det gør kastevåben noget mere advanceret, og reglerne er ret komplicerede i forvejen.

Jeg har selv overvejet følgende 'downside' ved denne regelændring, og som du selv siger er der mange regler i forvejen.

Men jeg er af den opfattelse, at det vil føles meget intuitivt at parere med metalpanser eller et skjold, altså vil blive gjort som refleks, hvis du ser en kastekniv komme imod dig.

For at se på balancen af våbnet med mine regler:

Fordele:
- Kasteknive er faktisk brugbare for 'rogue'-karakterer, ikke bare noget man har som pynt der aldrig bliver brugt
- De kan bruges til at angribe på distance, for folk der ikke kan lide besværet med bue og pil, og ikke er magikere
- Effektive mod fjender der ikke har metalpanser(jægere, magikere, som begge har langdistance angreb, hvilket er svært at konkurrere med for en lyssky)
- De gør høj skade hvis man kan ramme ordentligt(i torso f.eks.)

Ulemper:
- Kasteknive kan nemt undviges, pareres eller blokeres, ergo er de bedst mod mål der -IKKE- har opdaget dig eller har set dem komme!(Passer til en lyssky spillestil)
- De skal samles op bagefter, dvs. man har jo kun et begrænset antal knive, i modsætning til et sværd
- Nærmest ubrugelige mod langt de fleste pansrede tropper, da disse ofte har skjold og metalrustning/brynjer
- Man skal kunne ramme godt for at være dygtig med kasteknive
- Kortere rækkevidde end bue og pil(Så bue er stadigvæk et godt valg at have)

Eventuelt kan prisen sættes 1 XP op, eller ændres til kun at kunne købes med LXP - ikke noget jeg er fortaler for, men hellere dette end de nuværende regler.
- Martin Brink
Mathias Alexander Ibsen

Indlægaf Kåre M. Kjær » 19. mar 2011 14:27

Jeg er ikke arrangør men hovedarkitekten bag reglerne da de blev skrevet. Således kan - og vil - jeg forklare hvorfor reglerne er som de er men jeg kan ikke afgøre, hvorvidt de skal ændres, da den beslutning ligger hos arrangørerne.

Os der skrev reglerne har haft utroligt mange dårlig erfaringer med kastevåben i forhold til sikkerhed og beskyldninger omkring snyd. Derfor var vores oprindelig hensigt ganske simpelt at forbyde dem. Kort fortalt er disse erfaringer:

- Hjemmelavede kastevåben har en tendens til at være "vægtede" og det betyder også ofte, at de har en hård kerne der kan gøre utroligt ondt.
- Alternativet er ikke-vægtede kastevåben - som er næsten umuligt at styre, særligt hvis det blæser lidt, og som dårlig kan mærkes hvis man blot har slagkofte på.
- De to ovenstående betyder, at man enten har et våben man ikke rigtig kan mærke (hvilket medfører beskyldninger om snyd) eller som er farligt, fordi det er lidt for tungt og måske hårdt (hvilket let kan give skader i f.eks. øjne).

Vi ville dog gerne anerkende, at for nogle spillere ville et image omkring kastevåben måske være så fedt, at de ikke ville undvære det. Så alternativet var ligetil - at gøre dem regeltekniske svage, så de eneste der brugte dem er dem, der synes de giver et fedt image. For at gøre det endnu lettere at læse reglerne blev det lavet til at enhver form for rustning beskytter i stedet for locationsbestemt - men husk også på, at vi jo som helhed spiller med flydende HP/RP/MP så det ad den vej også giver mest mening.

Udover det har jeg et par yderligere argumenter som dog ikke vejede tungt i overvejelserne;
- Kastevåben i liverollespilskamp har en tendens til at se fjollet ud når det bliver brugt. Jeg har endnu til gode at se det se fedt ud (men det gælder desværre for en del liverollespilskamp - kastevåben er bare værre).
- Kastevåben er ofte en eller anden form for deform klump gaffa/latex som folk så har lavet alle mulige og umulige fantasifulde skeder til alle mulige steder på kroppen - heller ikke noget vi synes giver det visuelle udtryk, vi gerne ville have.
- Der er en masse gråzoner omkring kastevåben - hvad med kastespyd? Hvor store må de være? Hvad med kastestjerner (som jo ikke passer ind i udseende men som mange sikkert synes er fede)? Kaste sten? Bliver alt man kaster af latex pludselig til et kastevåben? Der skulle trækkes nogle ret hårde grænser (men det kunne naturligvis godt lade sig gøre).

Dit forslag til regelændring er ikke helt dårligt som sådan, men jeg synes ikke det skal have betydning hvor rustningen dækker, da det ikke er tilfældet for noget andet "i kamp" (kun overfor bonk og snigmord om jeg husker ret - og det er jo ikke i kamp). Derfor tror jeg det vil være svært at huske og kan skabe forvirring - jeg har ikke altid overblik over, om jeg lige blive ramt på rustning fordi det jeg normalvis skal fokusere på er hvor mange gange jeg kan tåle at blive ramt.

Men hvis du glemmer realisme argumentet - for der er i forvejen masser af ting der er simplificerede - hvorfor er det så du gerne vil have ændret reglerne? Der er jo intet der forhindrer dig i at bruge kastevåben nu, det virker bare ikke så godt?
Webmaster
Næstformand
I den Mørke Skov... en blog omkring liverollespil og sådan noget
Kåre M. Kjær
Administrator

Geografisk sted: Aalborg, Danmark

Indlægaf Mathias Alexander Ibsen » 19. mar 2011 16:57

Hej Kåre, tak for dit svar.

Efter at have læst dit indlæg, kan jeg godt se hvorfor I valgte at gøre det. Jeg har personligt aldrig selv brugt kasteknive, men har set dem blive brugt til forskellige rollespils-events. Jeg mener at I gør dem en smule værre end de er, for jeg ser(eller rettere sagt så) ufattelig mange grimme hjemmelavede rustninger og våben, men har aldrig ment at kastevåben var specielt slemme.

Til spørgsmålet om hvor grænsen går for et kastevåben - dér hvor grænsen går for alle andre våben, velsagtens? Kastestjerner - hvorfor ikke, når man godt må have katanas? Sten vil jeg mene nej, af den årsag at det ikke er et våben men et objekt. Det samme for kaste-ølkrus og kranier. Økser og knive burde der ikke være spørgsmål om.

Til problemet med enten at have et for tungt våben der gør ondt eller et let våben der ikke kan mærkes, må jeg nok desværre være tilbøjelig til at give dig ret. Jeg kan fuldt ud forstå problemstillingen her, men jeg syntes det er ærgerligt at man ikke kan(eller har) fundet et balanceret alternativ til disse to muligheder. Min idé var henvendt til købevåben som disse: http://www.faraos.dk/Games/Product/37062 - og jeg syntes ærlig talt ikke de er så grimme som du gerne vil gøre dem, og jeg har lidt en idé om at hvis man kaster hårdt nok skal man nok kunne mærke dem, og de er jo kerneløse så ingen kommer til skade af det. ;)

Ang. at have dem på fantasifulde steder på kroppen - altså, jeg kan virkelig ikke se hvor de ville være urealistiske at have placeret, udover på hovedet. En række knive på overarmen eller på siden af ryggen er da det mest intuitive sted at have dem, da du har nem adgang til dem.

Og hvad så med magiske missiler og pile? Jeg er blevet ramt af pile der har gjort pænt nas, men jeg klager da ikke over det. Magiske missiler(risposer) kan jeg forsikre dig om også gør naller hvis mageren kan kaste hårdt, og med de kerneløse skum-missiler er problemet jo fuldstændig det samme som det er med kasteknive.

Det er meget muligt at jeg simpelthen ikke tænker objektivt fordi jeg så gerne vil have dem, men alt jeg be'r om er at kasteknive i det mindste ikke skal holdes udenfor flokken(pile, risposer, latexmissiler, som nævnt ovenfor). Jeg ved godt at jeg sagtens kan have dem med nu, men de er jo absolut ubrugelige. "Regeltekniske svage" er ikke et passende udtryk, "regelteknisk overflødige" er mere rammende.

Angående min idé og flydende HP/RP/MRP - du har nok ret, men hvorfor så ikke sige at de kun virker hvis du bliver ramt i torso og du ingen metalrustning har dér?

Jeg ved ikke om min idé vil virke, men jeg er fuldt overbevist om at en mellemvej kan findes så folk ikke bliver kede af brugen af dem, så arrangørende kan acceptere dem, og os der simpelthen elsker idéen også er tilfredse. Vi kan prøve os frem, og finde på nogle gode, omend en smule avancerede regler og retningslinjer, hvis bare viljen er der hos spillerne og arrangørerne. Jeg skal i hvert fald gerne være den første der melder sig til at hjælpe med dette.

*wall of text*

EDIT:

Kåre M. Kjær skrev:Men hvis du glemmer realisme argumentet - for der er i forvejen masser af ting der er simplificerede - hvorfor er det så du gerne vil have ændret reglerne? Der er jo intet der forhindrer dig i at bruge kastevåben nu, det virker bare ikke så godt?

Du har for så vidt selv givet svaret. Jeg vil ikke investere 400 kr. i kastevåben som desværre bare er dekoration.
- Martin Brink
Mathias Alexander Ibsen

Indlægaf Søren Hammer » 19. mar 2011 22:06

Jeg vil bare lige indskyde: Jeg ser ikke nogen mening i at man er imod kastevåben på grund af de måske kan være for tunge - En kampagne som bruger calimacil og pile (Jeg mener pile bør forbydes i børnekampagner)

At få skudt en pil direkte i øjet vil jeg til enhver tid undgå - Så hellere rammes med et vægtet kastevåben - alene af den grund at en pil bliver skudt med langt større kraft end noget kastevåben bliver kastet. Sidst jeg fik skudt en pil i øjet kunne det mærkes 2 dage efter - Så det at man snakker om at man skal passe på med tunge kastevåben, men man samtidig tillader brug af pile mener jeg er lidt løjerligt.
Søren Hammer

Indlægaf Mathias Alexander Ibsen » 19. mar 2011 23:05

Søren Hammer skrev:Jeg vil bare lige indskyde: Jeg ser ikke nogen mening i at man er imod kastevåben på grund af de måske kan være for tunge - En kampagne som bruger calimacil og pile (Jeg mener pile bør forbydes i børnekampagner)

At få skudt en pil direkte i øjet vil jeg til enhver tid undgå - Så hellere rammes med et vægtet kastevåben - alene af den grund at en pil bliver skudt med langt større kraft end noget kastevåben bliver kastet. Sidst jeg fik skudt en pil i øjet kunne det mærkes 2 dage efter - Så det at man snakker om at man skal passe på med tunge kastevåben, men man samtidig tillader brug af pile mener jeg er lidt løjerligt.

Et godt argument jeg selv brugte ovenfor. Pile og risposer gør i min verden betydeligt mere ondt end et vægtet(dog stadig kernefrit) kastevåben.

Ligesom GM'erne tjekker alle pile når man tjekker ind, kan de vel også tjekke alle kasteknive, og se om de er tilstrækkeligt polstrede?

Jeg tror at spillere og arrangører i fællesskab kan finde på en smart løsning på dette problem, så roller som min kan få noget at bruge kasteknive til.
- Martin Brink
Mathias Alexander Ibsen

Indlægaf Kåre M. Kjær » 20. mar 2011 13:09

Først og fremmest; Jeg har meget lidt forståelse for folk der har udgangspunkt i "Jeg vil gerne gøre X, men reglerne er ikke gode nok. Derfor vil jeg gerne have reglerne ændret, så det jeg vil lave bliver regelteknisk bedre.". Derfor mit spørgsmål om effektiviteten.

Jeg kan se det her bliver en meget lang diskussion hvis jeg skal redegøre for alle mine holdninger på skrift - mere end jeg gider taget i betragtning at det ikke længere er min beslutning hvordan det skal være.

Lad mig gøre det kort;

Kastevåben er efter min vurdering farligere (jeg er ligeglad med om noget gør ondt og er ubehageligt - det er skader, der er relevante) end pile fordi de er sværere at styre - de vejer typisk ikke særlig meget og så flyver de til højre og venstre eller også har de god vægt og så er de lidt nasty at blive ramt med i f.eks. øjet. Desuden er slagarealet markant mindre for kastevåben end pile (de fleste pile er designet efter ikke at kunne skade øjet andet end hvis man er meget uheldig). De er farligere end risposer fordi risposer ikke på nogen måde er hårde, omend de også kan være lidt svære at styre.

Kastevåben giver visuelt ikke noget pænt indtryk. Fra hvad I skriver kan jeg se at vi ikke er enige om hvad der pænt rent visuelt, og det er vist en lang diskussion. Knive spændt på armen, ryggen, brystkassen eller lignende giver det visuelle indtryk vi havde i tankerne, da vi lavede reglerne.

Selvfølgelig er der mange andre ting der ikke er pæne. Det er svært at forbyde noget fordi der er nogle få der laver noget grimt. Men hvis man har den erfaring at noget næsten altid er grimt, kan man godt gøre noget for at begrænse det. Det er det vi har gjort da vi skrev reglerne.

Den her diskussion bygger på tre ting; erfaringer, holdninger og hvad man gerne vil præge spillet i retning af. Erfaringer er svære at diskutere (jeg vil vove den påstand at forfattergruppen bag reglerne ligger inde med en del på området), holdninger kan også være meget svære at diskutere og tilbage er egentlig kun hvilken retning man vil bevæge spillet. De nuværende regler understøtter den effekt der var ønsket da reglerne blev skrevet; om arrangørerne ønsker at bevæge det i en anden retning (altså ønsker at se flere kastevåben) er det som sådan ikke nogen sag at ændre reglerne i retning af en af de forslag der er kommet og de overvejelser har jeg ingen indflydelse på.
Webmaster
Næstformand
Kåre M. Kjær
Administrator

Indlægaf Mathias Alexander Ibsen » 20. mar 2011 15:09

Okay, fint nok. Tak for dit input Kåre, du lyder en smule opgivende, men jeg forstår dig skam.

Jeg håber bare at der kan findes en mellemvej så alle parter blive glade for brugen af dem, som jeg efterhånden har udtrykt et par gange - der er jo fordele og ulemper ved stort set alt det udstyr vi bruger, det er bare med at finde en balanceret måde at bruge det på.

F.eks. så er hjemmelavede pile forbudt, kun købepile kan medbringes - et lignende system kan jo bruges med kastknive.

Hvis kasteknive ser dumt ud på ryggen, armene eller maven, hvor skal de så sidde? På benene? Det virker unaturligt. I beltet? Også unaturligt. Min pointé er bare, at det lyder på dig som om du virkelig ikke ønsker at se kasteknive til rollespil, og jeg prøver blot at sætte mig ind i hvorfor, da jeg ikke deler synspunktet at de visuelt er frastødende. ;)

Hvad med sværd på ryggen, knive spændt til anklerne, køller gemt under kappen? Er dette også visuelt grimt og forkert?

Hvis kasteknive bliver tjekket ind ligesom pile for at undersøge om de er for tunge(derfor farligere), hvad kan der så gå galt? Jeg tvivler stærkt på at en kerneløs kastekniv(uden meget spidse former) fra Dragons Lair eller Faraos Cigarer på nogen som helst måde kan gøre mere skade end en pil kan. Pile affyres med langt større kraft end nogen kan kaste et kerneløst objekt af skum/latex, og alt afhængig af hvordan du rammer, er arealet af kniven stort set det samme som en pil.

Jeg syntes ikke at min idé skal forkastes fordi man for, hvor mange år er det siden?, syntes at kasteknive var farlige eller grimme. Det burde ikke tage mange kræfter at undersøge mulighederne for at indføre dem i en mere brugbar grad. Og ja, jeg er fuldstændig klar over at det er arrangørernes beslutning, jeg siger det bare. ;)
- Martin Brink
Mathias Alexander Ibsen

Indlægaf Kåre M. Kjær » 20. mar 2011 15:31

Selvfølgelig skal man nogle gange genoverveje de beslutninger man har tager. Men nogle gange er det også okay at bygge på erfaringer. Ellers kan man jo hele tiden genoverveje alting. At sige "nogle gange skal man genoverveje" er ikke et mere vægtigt argument end at sige "nogle gange skal man bygge på erfaring".

Igen; jeg orker ikke at diskutere det her i detaljer på et forum. Vi er uenige om det visuelle, og så er den vel ikke længere. At jeg redegører for mine holdninger ændrer nok ikke noget ved dine :-). Og som jeg skrev var det visuelle IKKE et vægtigt argument i de nuværende regler, så at blive ved med at diskutere det er lidt formålsløst.

Og for tredje gang; kasteknive har efter min erfaring ENTEN været sikre og uanvendelige (fordi man ikke kan mærke dem) ELLER for tunge/usikre men anvendelige (kan mærkes). Det kompromis der blev udtænkt var, et komme uanvendeligheden i møde ved at sikre, at de kun virkede i situationer hvor der var mindst chance for misforståelser (upansrede personer).
Webmaster
Næstformand
Kåre M. Kjær
Administrator

Indlægaf Mathias Alexander Ibsen » 20. mar 2011 16:40

Jeg forstår dig skam udmærket.

Lad os bare lade den ligge hér, det er muligt vi ikke er enige om hvorvidt disse våben er god idé, men det ville også være kedeligt hvis vi var. :)

Jeg vil dog nok stadig prøve at høre arrangørerne hvad de syntes, men jeg er glad for at du begrundede hvorfor reglerne er som de er. Tak ;)
- Martin Brink
Mathias Alexander Ibsen

Indlægaf Ole Bo Risgaard Hansen » 20. mar 2011 19:35

Kåre diskutere meget i forhold til han ikke vil diskutere hva? (mandig smiley indsættes her)

Bare lige for ikke at lukke diskutionen fordi der er forskellige holdninger (hvilket jeg syntes er fjollet) så vil jeg lige smide lidt meninger ind.

a:) Købe Kasteknive vil jeg mene er udseendesmæssigt nemt mindst lige så pæne som almene gaffa våben, og væsentligt pænere end risposer.

b:) Jeg træner en gang om ugen med 13 til 17 årige elever, og ingen af de få skader vi har haft har nogen sinde være med kasteknivene som bliver ivrigt brugt.

c:) Flere forslag til at regler kunne være at kasteknive bliver et anstændigt våben der giver Normal skade (lig pile) men kun fra folk med færdigheder til at bruge dem.

d:) At man kan gemme våben kan jeg slet ikke se som et problem, tværtimod syntes jeg der er noget fint spil gemt i det scenarie
Ole Bo Risgaard Hansen

Indlægaf Thomas Aagaard » 20. mar 2011 20:03

Ole Bo Risgaard Hansen skrev:d:) At man kan gemme våben kan jeg slet ikke se som et problem, tværtimod syntes jeg der er noget fint spil gemt i det scenarie

Til et sommerscenarie hvor byvagten kan tillade sig at kropsvisitere folk er det fint. Ikke til et ungdomsscenarie...

Det helt grundliggende problem med de kastevåben man kan købe i dag, er at jeg aldrig nogen sinde vil opdage at jeg bliver ramt, hvis jeg rammes på ryggen og jeg har min slagkofte på.
Og det er surt for ham med kastevåbnet og jeg vil være træt af at blive anklaget for at snyde, når jeg ikke kan gøre for det.
Og så længe at et våben er problematisk på den måde er det, ja et problem... som jeg finder unødvendig og derfor bør løses.
Den ene løsning var (som kåre skriver) at forbyde dem og den anden er det i kan læse i reglerne.

Nogle af de problemer er der også med krudtvåben(at folk ikke opdager at de bliver skudt) på, men forskellen er at krudtvåben lamer når de bruges og de er en vigtig del af warhammersettingen så jeg kan acceptere lidt rpoblemer med em... Kastevåben er på ingen måde en vigtig del af settingen.

Det kan også være et problem med lette latexsværd at man ikke mærker slag i ryggen når man bære rustning, men der er det trods alt lettere at slår lidt hårder, eller på anden måde sikre sig at jeg opdager det. At man kaster lidt hårdere med en 80grams* kastekniv betyder ikke det store.
(eller hvad de nu vejer)

Et andet punkt er realisme. (og ja, så længe vi snakker om mennesker som slås med mennesker uden brug af magi, så kan man sagtens snakke realisme i warhammer.)
Hvis kasteknive var så fantastisk et våben som jeg får indtrykket af at i synnes det bør være, så var de jo historisk set blevet brugt... og det det er altså ikke tilfældet. Hvilket også er simuleret ret godt i warhammer rollespillet. Kasteknive er bare ikke rigtigt effektive overfor folk iført rustning.
Hvis endeligt kastevåben skulde være lige som alle andre våben, så bør det netop være større kasteøkser og kastespyd... men de åbner bare op for en masse andre problemer. (først og fremmest at man ikke bare lige kan købe nogle som er gode)

Edit:
De kaste våben som Kåre omtaler som farlige, vil jeg tro er forskellige hjemmelavet våben som vi igennem årene har set brugt...
Thomas Aagaard
Brugeravatar
Thomas Aagaard

Geografisk sted: Århus

Indlægaf Mathias Alexander Ibsen » 20. mar 2011 20:46

Thomas Aagaard skrev:Hvis kasteknive var så fantastisk et våben som jeg får indtrykket af at i synnes det bør være, så var de jo historisk set blevet brugt... og det det er altså ikke tilfældet. Hvilket også er simuleret ret godt i warhammer rollespillet. Kasteknive er bare ikke rigtigt effektive overfor folk iført rustning.

Søde ven, jeg argumenterede i mit først indlæg for hvordan kasteknive bør kunne gå gennem læder men stadig være fuldstændig nytteløst overfor soldater i metalrustning. :)

Og nej, kasteknive er historisk set ikke blevet brugt i krig - hvorfor skulle de det, når pile er et langt bedre våben på en slagmark, hvor man ikke kan gemme sig og der er mange lange og åbne vidder, hvor en kastekniv er ubrugelig?

Men i et slagsmål i en bar, et overfald på en sti eller som "last resort" når du jagter en fjende gennem skoven, er de helt passende, historisk og realistisk set. (Læs: På -kort- afstand hvor man tydeligt kan se om man bliver angrebet)

Hvad med dette her, for at løse dine og Kåres problemstillinger, Thomas:

• Kun købte kasteknive må bruges til Sidste Søndag
• Alle kasteknive skal tjekkes ind - skal være i god stand, ingen meget spidse kanter og have en fornuftig vægt(vægten kan forhøjes ved at tilføje gaffa eller stof/skind rundt om skæftet - nej, dette vil ikke se mere dumt ud end tape-markerede gummipile)
• Kasteknive gør kun skade i torso, aldrig i arme/ben/hoved
• Kasteknive gør aldrig skade hvis torso er dækket af hvilket som helst form for metalrustning

Følgende løses:
"Hjemmelavede kasteknive er farlige" - Tjek
"De kan prikke øjne ud" - Tjek
"De er for flyvske og ukontrollerbare" - Tjek
"Kasteknive kan ikke mærkes gennem metalrustning" - Tjek
"Kasteknive er historisk set ikke brugt i krig mod soldater" - Tjek
"Jeg vil gerne have kasteknive til min lyssky karakter til brug i overfald og slåskampe mod borgere og let pansrede fjender" - Tjek

Problemet med at de ikke kan mærkes hvis man ikke kaster hårdt nok er præcis det samme med et sværd - Hvis du ikke slår hårdt nok kan man ikke mærke det, øv bøv. Så lav en eller anden form for test når man vil købe evnen til at bruge dem, for at se om man kan kaste så det kan mærkes. Et eller andet! :D

Om ikke andet så kunne det være interessant at afprøve mit forslag i løbet af nogle spilgange og se hvad den generelle stemning er blandt spillerne. Hvis idéen virker og folk ikke brokker sig, så er det da helt klart værd at indføre, hvis I spørger mig. Hvis folk ikke bryder sig om det, så er der jo ikke mere at diskutere, og så skal jeg nok tie stille ;)
- Martin Brink
Mathias Alexander Ibsen

Indlægaf Steffen Kanstrup » 20. mar 2011 21:11

Det er på nuværende tidspunkt ikke arrangør gruppens ønske at ændre på de gældende regler før en udvidelse af reglerne vil finde sted. Til den tid vil reglerne blive gennemgået nøje og de ændringer som arrangørgruppen mener er nødvendige vil blive gennemført.

Indtil da vil der ikke blive ændret på de nuværende regler.
Steffen Kanstrup

Indlægaf Thomas Aagaard » 20. mar 2011 21:25

Du tager stadigt ikke fat i det primær problem.

Hvis jeg har en slagkofte på kan jeg ikke mærke dem. Hvis jeg har min læderrusting på kan jeg sikkert heller ikke mærke dem.
(dog ikke noget jeg har testet)

Hvis det var metal rustning der hindrede at jeg mærker det, så var din ide fin nok. Men det er altså "ikke metal" rustninger. Derfor reglen er som den er nu.

At du kaster hårdere gør ikke det store, da luftmodstanden gør det svært/umuligt for dig at få dem til at flyve markant hurtigere af det. Og dermed rammer de ikke hårdere.

Med håndvåben kan du slå hårdere og du kan meget lettere styre hvor du rammer. F.eks slå mig over låret hvor jeg ikke bære rustning.
(er klar over at det giver mindre skade end et slag på ryggen, men hellere at jeg tæller 1 i skade end 0 fordi jeg ikke mærker det)

EDIT:
Personligt synes jeg kastespyd kunne være sjove...
Thomas Aagaard
Brugeravatar
Thomas Aagaard

Geografisk sted: Århus

Indlægaf Mathias Alexander Ibsen » 20. mar 2011 21:33

Så er den vidst afgjort.

Det var et forsøg værd. :)
- Martin Brink
Mathias Alexander Ibsen

Indlægaf Kåre M. Kjær » 21. mar 2011 09:03

Ole Bo Risgaard Hansen skrev:Kåre diskutere meget i forhold til han ikke vil diskutere hva? (mandig smiley indsættes her)

Bare lige for ikke at lukke diskutionen fordi der er forskellige holdninger (hvilket jeg syntes er fjollet) så vil jeg lige smide lidt meninger ind.

Nej jeg diskuterer næsten ingenting i forhold til hvad jeg ville ;-)

Man kan fint lukke en diskussion grundet forskellige holdninger hvis det er noget, man ikke kan rykke ved gennem diskussion. Der er nogle grundholdninger/opfattelser/erfaringer der er svære at diskutere. Jeg synes X er grimt, du synes X er pænt - hvor stor er chancen for at vi rykker hinandens holdninger ved en diskussion? Nærmest ingen. Og det er okay, man har fundet ud af hvorfor man er uenige og hvad den anden synes, og det er en fin afslutning på en diskussion.

Og så synes jeg arrangørernes holdning er god - ikke fordi jeg er så meget imod en ændring men mere fordi tilfældige ændringer her og der kan være svære at sprede ud til alle. Bedre at lave en flok ændringer samlet. Når det er sagt synes jeg bestemt at folk skal vedblive med at komme med kommentarer for det betyder - antager jeg - at arrangørerne har fokus på netop disse kommentarer når de så reviderer reglerne.
Webmaster
Næstformand
Kåre M. Kjær
Administrator

Indlægaf Michael G. Nielsen » 21. mar 2011 09:37

Ok, så vil jeg lige kommentere at jeg synes de nuværende regler er helt ok.

Man kan ikke mærke når man bliver ramt af kasteknive og de passer ikke til settingen.

SS er ikke high fantasy.

.. men jeg vil dog rigtig gerne spille high fantasy.
Michael G. Nielsen

Geografisk sted: København

Indlægaf Kåre M. Kjær » 22. mar 2011 20:00

Tråd splittet og ryddet op (beklager der mangler en post, opdelingsfunktionen virkede ikke helt som forventet og jeg kan ikke fortryde).

Det er god skik at holde sig til emnet, også selvom den originale diskussion er ovre.
Webmaster
Næstformand
Kåre M. Kjær
Administrator

Tilbage til Regelspørgsmål