Krigsmaskiner i sidste søndag

Her kan der stilles spørgsmål til reglerne, og ændringer eller tilføjelser kan offentliggøres.

Redaktør: Udvalg: Sidste Søndag

Krigsmaskiner i sidste søndag

Indlægaf Karsten N. Pedersen » 24. aug 2010 14:15

Hej GM'ere og andre med en holdning til nedenstående

Jeg påtænker at gå i gang med at lave en kastemaskine (ballista), der skal skyde med latex malede skumgummikugler med en diameter på 15 cm. Kuglerne vil være kerneløse og blive afskudt med kraften fra en 8mm massiv kulfiberstang på godt en meters længde.

Jeg regner ikke med, at der er kraft nok i kuglerne til at det kan gøre ondt på dem, de rammer (jeg regner med at teste den på mit bare maveskind på 1 meters afstand, når den er færdig :) )

Jeg har i den forbindelse 3 spørgsmål:

1) Vil en sådan maskine være tilladt i spillet, såfremt det skønnes, at den er sikkerhedsmæssig forsvarlig? Det kan nævnes, at den vil indgå i forsvaret af byen og blive betjent af byvagterne.

2) Hvilke regler skal der gælde for betjeningen af maskinen?

3) Hvilke regler vil, der gælde for folk, der bliver ramt af en sådan 'en stor sten'?

Min egen idé til 2) er: Maskinen skal betjenes af 3 personer: To til at spænde maskinen op og en til at lade den med en 'meget tung sten'. Herefter har de 3 personer rollerne som den, der bestemmer hvilket mål der skal rammes (kommandøren), den der sigter med maskinen og skyder på kommando fra kommandøren (skytten), og den der gør den næste sten klar (laderen). Man skal ikke have specielle evner for at betjene maskinen.

Jeg regner ikke med, at maskinen får nogen reel indflydelse på spillet som magtfaktor (kun psykisk :) ), men jeg kunne godt tænke mig, at der skulle ske lidt mere end at det blot siger 'plop', hvis man får held af at ramme en modstander direkte på skjoldet med noget, der ligner en sten på ca. 10 kilo.

De oprindelige ballista'er fra middelalderen blev brugt til at skyde med pile eller sten mod stærkt pansrede modstandere for at bryde deres linier. Jeg kunne godt tænke mig, at man skulle lægge sig på jorden, når man blev ramt af sådan en fætter, lidt ligesom ved krudtvåben. Jeg har dog ingen idé om, hvor meget skade man skal tage af at blive ramt. Normal skade måske?

Mvh.

Karsten - løjtnant i byvagten
Karsten N. Pedersen

Re: Krigsmaskiner i sidste søndag

Indlægaf Thomas Aagaard » 24. aug 2010 15:23

Jeg kan ikke helt gennemskue om det er en ballista du vil lave, altså en forvokset armbryst.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... tapult.jpg

Eller om det er en katapult?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... tapult.jpg
Thomas Aagaard
Brugeravatar
Thomas Aagaard

Geografisk sted: Århus

Indlægaf Søren Hammer » 24. aug 2010 17:25

Han refererer til at de gamle skød med pile, så tror han mener den forvoksede armbrøst. Og så kommer der jo med det samme den danske våbenlovgivning op, som det allerede er nævnt i en rimelig ny tråd omkring lige netop armbrøste. Læs hvad der står i den tråd, og så er jeg ret sikker på du ved hvad svaret fra arrangørerne bliver.

Mine tanker omkring ballista: Ideen er fed men at have sådan et "monstrum" til at stå på en slagmark er sku for træls fordi der i hvert eneste slag vil være folk der går efter at slå mandskabet der betjener den ihjel med det samme. Dvs at den vil ikke have nogen impakt på spillet (som du selv nævner). Der ingen grund til at tage den med, fordi det bare er en extra ting man kan falde over når man slås. 3 mand til at betjene den? - det ville være mere effektivt at give de 3 mand en dagger hver og sende dem op foran. (Det bliver mere et minus for byvagten end en hjælp hvis de skal have 3 mand til at stå og betjene den - de er svage nok i forvejen desværre)

Samtidig er den ubrugelig fordi den kun skyder med én kugle - hvis den skal være brugbar, og gøre op for de 3 personer der skal betjene den, skal den afdække et større område så den ikke kun skader en enkel person - dvs flere kugler der er mindre. (så man reelt kan ramme 3+ per skud - så ville den være mere effektiv)

Og nej, ikke gummikugler - skumgummi belagt med latex - ja, de flyver med vinden, men tilgengæld er der hverken risiko for skader eller ondt i næsen når der er en der får en kugle i hovedet. - Samtidig vejer skumgummi kuglerne mindre, så armbrøsten ikke skal trække så meget for at skyde længere (Igen, mindre "av av")

- Men selvom der er meldt ud at armbrøste ikke er noget der skal bruges til ss (selvom jeg har set to), så var der vist nogen der havde en eller anden form for dårlig ballista med engang? Så den bare kort inden spilstart , den blev vist ikke brugt?

Men som sagt, ideen er fed, men hverken særlig praktisk eller brugbar
Søren Hammer

Indlægaf Michael G. Nielsen » 25. aug 2010 07:22

Jeg er af modsat holdning til problemstillingen end Søren.

Personligt synes jeg det er en god ide. Alle krigsmaskiner har givet noget til krigslive og Pleitdorf 2, bare ved at være med. Store eller små, smukke eller grimme. Man skal ikke tænke alt for meget på hvad der er effektivt i live (hvilket er towershields støttet af spyd), men hvad der er fedt at spille. Hvis tre folk kan spille ballista/katapult-ingeniører, så har de det meget sjovere end at stå og holde vagt og eller bare være menig nr. 3. Ergo giver det mere.

regler: Det ville være nemt hvis det bare var krudtvåben reglen når man blev ramt.
Michael G. Nielsen

Geografisk sted: København

Indlægaf Karsten N. Pedersen » 25. aug 2010 12:58

Hej

Det er ganske rigtigt en type krigsmaskine af ballista-typen, der er tale om - altså en slags forvokset armbrøst. Jeg har forhørt mig ved en sælger på Middelaldermarkedet på Bornholm, der stod og solgte legetøjsarmbrøste (dem der kan skyde med korkpropper). Han havde forhørt sig ved politiet i forskellige politikredse. Den generelle holdning hos politiet var, at sålænge, der ikke kan ligge en armbrøstbolt i armbrøsten og at en armbrøstbolt på ingen måde kan fastlåses til strengen, så kommer apparatet ikke ind under våbenloven.

Den maskine jeg har tænkt mig at lave har et spor på 15 cm i bredden, samt fastholdelse af strengen (ikke projektilet). Strengen vil ved udløsning passere 7,5 cm fra bunden af sporet, så der er ingen mulighed for, at den kan skyde med pile eller bolte. Lovmæssigt skulle der ikke være nogle problemer.

Jeg er helt enig med Michael i hans syn på det at have en krigsmaskine med. Skulle vores 'gear' kun vælges udfra det, der var effektivt, så ville vi nok ikke se folk, der gik rundt med pels om sommeren og alle ville have 3 meter lange sværd og max. size skjolde, der begge var lette som fjer.

Maskinen er udelukkende tænkt som krydderi og for, at kunne uddele nogle lidt mere spændende opgaver til folkene i byvagten - det bliver ofte lidt for kedeligt at holde vagt i timevis. Og hvis folk har tænkt sig at angribe maskinen og dem, der betjener den - ja så er der jo blot endnu nogle nye ansvarsområder til byvagten/militsen.

Jeg kunne også godt tænke mig, at der gjaldt regler som ved krudtvåben - blot skulle det ikke være nødvendigt at bruge en masse xp+skillinger for at købe en speciel evne hertil. Dette vil så blive opvejet af, at der er 3 mand til at betjene den og at den faktisk skal ramme for at give skade.

Men dette kræver specielle regler fra GM'erne. Jeg vil lade dem om, at bestemme om der skal gælde særlige regler for skade eller det blot er standard regler.

Mvh.
Karsten

PS: Har også en idé til en onager. Denne er dog kun i idé stadiet og jeg ved ikke om den overhovedet kommer længere (se evt. her http://en.wikipedia.org/wiki/File:Roman_Onager.jpg=
Karsten N. Pedersen

Indlægaf Michael G. Nielsen » 25. aug 2010 13:46

Det kunne være lidt sjovt hvis der opstod et våbenkapløb.
Michael G. Nielsen

Indlægaf Søren Hammer » 25. aug 2010 19:55

¨Jeg har ikke noget imod lir, og ting der gavner spillet - men jeg ville personligt HADE at være en af de 3 mænd der skulle håndtere maskinen hvis det var bysvagtens eje. - For hvor sjovt er det at slæbe rundt på en maskine, bare for at blive slået ned med det samme, når byvagtens 7 mand fejler i at beskytte de 3 ingeniører? - Det betyder bare at man kommer til at slæbe rundt på en ting som giver en mere opmærksomhed fra fjenden, og samtidig når man så skal flygte skal man enten bære på den, eller efterlade den til fjenden. (Så ved jeg godt den nok ikke bliver slæbt væk fra byen) - Men you get the point - Det er i mine øjne ikke særlig interessant at have en opgave som bare er træls (Som at stå vagt) - Og ja klart, det vil være spændende i starten, men når ungerne finder ud af at maskinen langt fra er effektiv nok i kamp til at beskytte dem (eller gøre en positiv forskel for den sags skyld), og byvagterne heller ikke kan beskytte dem, og den skal bæres/trækkes rundt på - så er det bare ikke spændende længere.

skal den være sjov og spændende at bruge i længden så er den tvunget til at skulle være overpowered (Som at kunne skyde 5 skud på en gang, og instant kill de 5 som den rammer) - Det er bare noget som er godt at være opmærksom på inden man laver den.
Søren Hammer

Indlægaf Michael G. Nielsen » 26. aug 2010 08:12

Vi er meget uenige i hvad vi har lyst i, hvilket er godt, da forandring fryder.

En af de fedeste episoder jeg har haft til krigslive var rent faktisk alt det du siger ville være dårligt.
Vi slæbte rundt på en meget tung krigsmaskine.
Den havde 0% effekt på kampen andet end lir og at sabotere det for vores egen hær.
Vi blev hugget ned uden at blive beskyttet af vores kanon eller vores hær... som de allerførste endda.

Og det var mega sejt!

Men det er super cool at vi ikke er enige, det er jeg vild med.
Michael G. Nielsen

Indlægaf Mikkel Morild » 26. aug 2010 10:51

Krigsmaskiner er Cool :)

Regler vil jeg ikke blande mig i

Men jeg vil godt love at NPC gruppen, vil vise den pasende frygt for krigsmaskiner, så ved den blotte tilstedeværelse vil den have en effekt i kamp, hvor vi er modstanderen.

\Mikkel
Mikkel Morild

Indlægaf Søren Hammer » 26. aug 2010 10:56

jeg tror også du har den samme holdning at det ikke er sjovt at kæmpe med mindre man falder? xP - Jeg kommer som bonde til SS på et tidspunkt (venter på resten af gruppen bliver klar) og der er formålet bare at flygte og falde (Når vi snakker kamp) - Men nu består byvagten af unge spillere, som i langt de fleste tilfælde nok helst vil vinde før de synes det er rigtig sjovt. (Da jeg var mindre havde jeg det hvert fald sådan) - Men ja uenighed er altid godt, til en hvis grad xP

Men der skulle jo ikke være noget galt for at tage den med og prøve det (Hvis arrangørerne mener det er i orden, og den opfylder whatever krav der skal opfyldes i forhold til politiet og den danske våben lov) og se om det bliver en succes eller ej :D (Men ville hvert fald lige gøre opmærksom at det ikke er givet at det bliver noget som folk vil elske at lege med, med mindre man har den underlige holdning at det er sjovt at tabe, som vi to har)

Og nåh ja - hvis NPC'er og ældre spillere spiller på at en krigsmaskine ikke er noget man skal være tæt på, så smitter det jo af på de unge spillere, og så får den en effekt på den måde. Men lad os se hvad der sker, nu skulle den jo også lige bygges først?
Søren Hammer

Indlægaf Michael G. Nielsen » 26. aug 2010 13:10

"jeg tror også du har den samme holdning at det ikke er sjovt at kæmpe med mindre man falder? " Mig?
Nej, det kan godt være sjovt selv hvis man vinder.

Det fantasy jeg har læst de sidste 8 år er malazan book of the fallen. Det er en tragedie hvor alle de rigtig seje dør. Selvfølgelig har det nok en indvirkning på hvilke historier jeg synes er seje at spille i krig.
Michael G. Nielsen

Tilbage til Regelspørgsmål