Besværgelser og drikke

Her kan der stilles spørgsmål til reglerne, og ændringer eller tilføjelser kan offentliggøres.

Redaktør: Udvalg: Sidste Søndag

Besværgelser og drikke

Indlægaf Magnus T. Hansen » 29. jun 2010 02:10

ikke helt sikker på at dette er det rigtige sted, men:
Nu hvor jeg er vendt tilbage fra efterskole langt syd på (hobro) er jeg meget intereseret i at genstarte ude til SS. Min første indskydelse er at lave en lidt lyssky troldmand eller alkymist. jeg har dog et spørgsmål: er det muligt, gennem ingame rollespil og plotness, at udforme nye besværgelser eller drikke? fx. gennem experimenter, ritualer, at finde gamle, underlige bøger, blande ting sammen - bede til guderne, studere texterne, hvis man er den slags... ?
Magnus T. Hansen

Re: Besværgelser og drikke

Indlægaf Kåre M. Kjær » 29. jun 2010 08:20

Arrangørerne er naturligvis dem der skal svare her, men jeg kan godt komme med en forklaring omkring problematikken.

Problemet er, at de nuværende besværgelser er nøje afbalanceret mellem hinanden, således at ingen troldmand/præst er de andre ekstremt overlegen. Hvis man først åbner op for at spillerne selv kan opfinde besværgelser vil disse enten forskyde balancen eller være overflødige.
Ting som er medtaget i balanceringen er overvejelser omkring hvilke typer effekter de enkelte magibrugere kan få (dem som er svære at få noget imod er også svære at få fat på), hvor farlige de enkelte besværgelser er (det giver sig selv at nogle besværgelser - også på samme niveau - er bedre end andre), at nogle magibrugere skal være bedre til visse typer af effekter end andre men ingen kan alting og en lang række yderligere ting.
Derudover kommer at andre spillere - med rette - nok vil brokke sig hvis en spiller opfinder en ny besværgelse og er den eneste der har adgang til den.

Derfor tror jeg, at det er næsten umuligt at lade enkeltpersoner opfinde nye besværgelser. Hvis der skal laves nogle nye bør der laves nogle til alle skoler og de bør laves en flok mennesker i fællesskab så balancen mellem dem bliver vedligeholdt.

Ovenstående gælder - selvom jeg kan se jeg ikke har været helt klar i sproget - både alkymister, præster og troldmænd.
Webmaster
Næstformand
I den Mørke Skov... en blog omkring liverollespil og sådan noget
Kåre M. Kjær
Administrator

Geografisk sted: Aalborg, Danmark

Indlægaf Martin Akto Kanstrup » 29. jun 2010 10:19

Som en af arrangørerne kan jeg næsten kun sige "Det han sagde".

Alle besværgelser og drikke er næsten afbalanceret, og det ville give alt for meget besvær at skulle holde styr på alle de besværgelser enkeltpersoner render rundt og kan derude. Selv min troldmand har kun én besværgelse som ikke er i regelsættet, og den bruger jeg kun på folk jeg har en aftale med om det.

Når det så er sagt så er det ikke UMULIGT at få lavet en ny drik/besværgelse/mm men det er MEGET tæt på.
Brugeravatar
Martin Akto Kanstrup

Indlægaf Magnus T. Hansen » 29. jun 2010 15:21

Det regnede jeg også med, desvære. Men, jeg vil god lige nævne at tanken om at "alle de besværgelser" folk render rundt og laver er lidt ved siden af - jeg nævnte massere af rollespil og plots, og jeg tror ikke at de fleste troldmænd og lærde har både tiden ingame og offgame, lysten eller incitamentet.
Derudover, så angående balance, der tror jeg at de vigtigste er at holde styr på den individuele troldmand mere end det samlede kollegie.
Magnus T. Hansen

Indlægaf Martin Akto Kanstrup » 29. jun 2010 18:16

Nu var det så også ment fra min side at såfremt man fik lov til at lave noget selv så var det fordi det så skulle være relateret til plot, men det er nok bare mig der ikke har skrevet tydeligt nok ;)
Brugeravatar
Martin Akto Kanstrup

Tilbage til Regelspørgsmål