Diskussion: 2-håndsvåben

Her kan der stilles spørgsmål til reglerne, og ændringer eller tilføjelser kan offentliggøres.

Redaktør: Udvalg: Sidste Søndag

Diskussion: 2-håndsvåben

Indlægaf Jakob Toft » 9. jan 2013 16:33

Mojn, Tøffe her.
Har efterhånden i en længere periode gået og funderet over de manglende regler for 2-håndsvåben. Jeg ville personeligt gerne se at disse våben fik en skadebonus. Dette bunder i flere forskellige årsager, som heraf følger.
Realisme: Faktum er at disse våben er i stand til at overføre mere energi, når der skabes kontakt. Dette skyldes delvist våbnets større vægt og delvist våbnets store radius, der øger våbnets hastighed i et sving. Det medføre naturligvis større traume på offeret. Lidt som at samligne skadesmekanismen fra f.eks et 5.56 kaliber imod et 12.7 kaliber.
Dengang i Warhammer: Må erkende at min viden herfra er fra relative gamle warhammerbøger, så ret mig hvis jeg tager fejl. Men nogle af de mest ikoniske enheder fra warhammer må da være Empire Greatswords, Dwarf Hammers og High elf Sword Masters for blot at nævne nogle af de (voldseje) enheder, der bære 2-håndsvåben. Og disse enheder får en strengt +2 bonus. Jævnfør warhammer reglerne får disse våben altså en skadesbonus.
Spilmekanik: Så længe jeg har spillet til Sidste Søndag har kamp-sekvenserne altid været styret af folk med skjold+sværd. Faktum er at sværd+skjold bare er sidste søndags supervåben, og jeg er bange for at mange spillere bliver skræmt fra at spille med 2-håndsvåben, da det ganske enkelt er for ueffektivt. Dette er bl.a tilfældet for mig selv. Har fornyligt investeret i et 2-håndsvåben, men gik hurtigt tilbage til mit gode gamle skjold, da det bare viste sig væsentligt mere effektivt i en nærkamp. Dette syntes jeg er en skam.
Håbet ved et sådan regel-tiltag må være, at der skabes mulighed for større diversitet både i kamp såvel som i rollespillet. Det er i og for sig lettere at spille en Dødsensfarlig Sword Master hvis man bliver belønnet for bære 2-håndsvåben, istedet for at blive nedkæmpet hårdt og brutalt ved første træfning. Et sådan tiltag er ikke umuligt, da det b.la er set til senarier såsom krigslive, hvor jeg ved at Troa er arrangørere.
Jeg er stor fan af sidste søndag og dette indlæg må på ingen måde ses i et lys hvor der bliver "bitchet" over de nuværende regler, men blot som et venligt ment indspark til en eventuel debat. Har altid anset Troas arrangøre for forgangsmænd, og jeg ved at de er de rette for at iværksætte en sådan regel, hvis det skulle vise sig som for spillets bedste.
Venlig hilsen Jakob :)
Brugeravatar
Jakob Toft
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 9. jan 2013 15:02

Re: Diskussion: 2-håndsvåben

Indlægaf Casper Akto Kanstrup » 9. jan 2013 20:27

Må ærligt indrømme at jeg som spiller ser dette som en unødvendigt og ikke hensigtsmæssig ændring. Tror det til til et scenarie som SS vil skabe mere forvirring end gavn. Ja, det bruges til Krigslive, men der er også en væsentlig forskel på SS og Krigslive, nemlig den nedre alders grænse: til Krigslive er fik 15(16?)+ år, mens jeg tror det er forvirrende nok for en 9(?)-årig at skulle holde styr på om han fik 1 eller 3 i skade som det er nu, og blot ville finde det mere forvirrende hvis man smed 2 og 6 ind også. Personligt elsker jeg 2-håndsvåben og min præst havde også haft en 2-hånds hæmmer hvis jeg var sikker på at få den godkendt hver gang, men igen er det jo et junior scenarie og nogen våben lader sig ikke gøre der :)
Casper Akto Kanstrup
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 3. feb 2010 20:25

Re: Diskussion: 2-håndsvåben

Indlægaf Steffen Kanstrup » 9. jan 2013 21:07

Hej Jakob

Jeg er enig i meget af det du siger. Jeg synes også personligt at to håndsvåben er utrolig fede og at det er synd at vi ikke kan fremvise det på samme måde til Sidste Søndag. Der er dog en meget god forklaring på hvorfor at det vil være meget besværligt at implementere til Sidste Søndag. Lad os sige at vi to kæmper mod hinanden. Under kampen kommer en af mine allierede snigende bag dig og rammer dig i ryggen. Hvor meget fik du i skade der? Ved du hvad du blev ramt af, det kan være alt fra en kniv til et tohåndsvåben. Det er svært nok i en en mod en situation, hvis vi så overfører situationen til en større kamp, med pile flyvende og "run by hackings" så er det endnu værre at holde styr på. Jeg tror desværre ikke at det vil være muligt at implementere, men forslag er velkomne. (Forslag der involvere at man skal råbe af modstanderen hvor meget man giver i skade vil ikke blive implementeret).

Angående krigslive, så er det meget nemmere at indføre der, da det er enheds typer og man kæmper på en helt anden måde end man gør til kampagner hvor man mere ser skirmish kampe.

Mvh Steffen
Steffen Kanstrup
 
Indlæg: 494
Tilmeldt: 31. mar 2009 21:48

Re: Diskussion: 2-håndsvåben

Indlægaf Kåre M. Kjær » 9. jan 2013 21:29

Mine tanker baseret på mine erfaringer;

Differentieret skade er noget rod. Det leder til misforståelse og beskyldninger om folk der snyder. Den absolut eneste grund til at det semi-fungerer til Krigslive er, at alle folk i samme enhed har samme bevæbning, så sandsynligheden for at du er bevidst om hvad du slås mod, er større.

Realisme-argumenter er irrelevante. For det første er ingen af os historikere eller har indgående viden om hvordan sådanne våben blev brugt (jeg ved nok til at vide at forbløffende meget af det vi tror vi ved, ikke er sikker viden), for det andet er det her et fantasy rollespil hvor vi har maksimal frihed til selv at definere hvad der skal være vigtigt. Realisme er kun vigtigt i den forstand at vi bryder illusionen. At 2-håndsvåben virker som de gør virker næppe markant illusionsbrydende på nogen - ikke mere end mange andre forsimplinger (hitpointsreglerne, osv.).
Realisme argumentet er relevant når der er tale om, at vi har en regel som gør spilelt meget

Warhammer-argumentet; der er intet der forhindrer dig i at kæmpe med tohåndsvåben så du kan sagtens udstyre dig som en ikonisk rolle hvis du ønsker. Hvordan våbnene fungerer i WFB (eller for den sags skyld WFRP) er totalt ligegyldigt - skal hellebarder også give skadebonus? Skal vi have slå break tests?
WFRP / WFB er to helt andre typer af spil og reglerne designes efter andre hensyn.

I forhold til effektiviteten; du kan ikke bekæmpe en sværd & skjoldmur med tohåndssværd. Men tohåndsøkser - brygt rigtigt - er fine. Tohåndssværd kan - mand mod mand - være utroligt effektive. Hvis du kæmper sammen med en skjoldmand og I lærer at kæmpe sammen kan det være utroligt giftigt.
Tohåndssværd behøver ikke ekstra skade for at være farlige. De kræver bare lidt mere træning at mestre.


Min grundpointe er; liverollespil er hverken historiske studier, bordrollespil og figurspil. Det har sine egne præmisser. Ud fra de præmisser har jeg svært ved at se argumentet for ekstra skade til 2-håndsvåben til Sidste Søndag medmindre arrangørgruppen har en vision om, at 2-håndsvåben skal være specielt attraktive til Sidste Søndag.
Webmaster
Næstformand
I den Mørke Skov... en blog omkring liverollespil og sådan noget
Kåre M. Kjær
Administrator
 
Indlæg: 729
Tilmeldt: 14. apr 2009 20:45
Geografisk sted: Aalborg, Danmark

Re: Diskussion: 2-håndsvåben

Indlægaf Thomas Aagaard » 10. jan 2013 02:09

Warhammer argumentet:
I WFB giver to-hånds våben +2 i STR... Helebarder giver +1STR... og i WFRP har de begge "impact".
Så burde helebarder jo også give +1 i skade... Men tror vi alle kan blive enige om at stagevåben er effektive nok til sidste søndag.

Historisk:
Store to-håndsvåben har nærmest ikke været brugt historisk. (landsknægtene brugte "bihänders" men i en ret specialiseret rolle)
Et meget udbredt våben i flere hundrede år var et "langsværd"... det rollespillere nok vil kalde for et 1½hånds sværd. Mit Calimacil "to-håndssværd" på 122cm er i forhold til længde på klinge og skæfte et "langsværd". Og det er den type to-håndsvåben vi primært ser til sidste søndag.
(men betegnelser for sværd er et rod, der svinger meget fra land, til land, og fra periode til periode, der modsiger sig selv osv. læs her for at se hvad jeg mener)

Skulde jeg give et tilsvarende våben i stål regler, så burde de i WFRP være "fast" (og måske en mulighed for at bruge "Armor Penetration" i stedet for fast)
Og det er jo langt fra deres Slow og impact som de har i WFRP.
(se f.eks http://www.youtube.com/watch?v=Kj4Ng6DBfrg selv om de har nedsat tempoet så går det stadigt ret hurtigt... hurtigere end vi kan med vores skumvåben og det er bestemt ikke langsomt og klodset som WFRP's "slow" giver indtryk af)


Kåre M. Kjær skrev:Differentieret skade er noget rod. Det leder til misforståelse og beskyldninger om folk der snyder. Den absolut eneste grund til at det semi-fungerer til Krigslive er, at alle folk i samme enhed har samme bevæbning, så sandsynligheden for at du er bevidst om hvad du slås mod, er større.


Det vil jeg så ændre til:
Differentieret skade er noget rod. Det leder til misforståelse og beskyldninger om folk der snyder. Selv til Krigslive fungere det ikke, selv om at alle folk i samme enhed har samme bevæbning...
;)

Og det er min primær grund for hvorfor jeg synes det er en dårlig ide...
Betragt to-håndsvåben som "stagevåben" og brug dem derefter, og de virker fint.
Og ja, de kræver mere træning end sværd og "stort" skjold (ikke tårnskjold) hvis man skal være effektiv... men det gør sværd og buckler også ;)

Men jeg synes det er godt at du bringer emnet op.
Thomas Aagaard
Brugeravatar
Thomas Aagaard
 
Indlæg: 148
Tilmeldt: 3. feb 2010 19:52
Geografisk sted: Århus


Tilbage til Regelspørgsmål

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

cron